Тенденциите на музикалната сцена през 2023 г.
За много музиканти тенденция е обидна дума, но понеже вярваме, че за да сме винаги на гребена на вълната трябва да сме наясно какво се случва около нас, нека заедно да предположим какво ни очаква през 2023 г. и как може да се възползваме от бъдещите трендове в музикалния свят.
Социалните мрежи все още са в играта, но докога?
През 2023 г. няма да има изненади в средствата, чрез които достигаме до публиката. YouTube, Instagram и TikTok продължават да царуват, за сметка на Facebook, в който можем да достигнем основно до бабите си. Дните на Twitter изглеждат преброени. Платформата става все по-консервативна към съдържание, което води потребителите извън нея. Предусеща се завръщане на добрия стар официален уебсайт, все повече хора предпочитат да следят артистите си чрез нюзлетъри, а апове като Discord са все по-значими събирателни пунктове за феновете и места за среща с любимите им артисти.
Направи-си-сам
Много музиканти очакват съдбоносното обаждане от лейбъл, агент или промоутър. През последните години, благодарение на социалните мрежи, стрийминг услугите и платформите за онлайн търговия, все повече артисти осъзнаха, че съдбата им е единствено в техните ръце. Вместо да чакат провидението да ги потърси, все повече хора залагат на направи-си-сам (DIY) подхода – не само в продуцирането и записването на собствената си музика, а в издаването, разпространението и представянето ѝ на живо.
Да живеят малките сцени!
Концертният живот извън граница винаги е бил значителна стъпка за всеки музикант. С растящите цени на горивата и музикалната сцена, която все още се възстановява след пандемията, това няма скоро да се промени. Вместо да гледаме само отвъд държавата, в която живеем, време е за фокусиране и върху по-малките местни сцени и общности. Едно локално турне винаги е добра загрявка за пътуване в чужбина, а и добър тест, за да разберем дали изобщо сме създадени за живот на път.
Завръщане на физическите формати
Стрийминг услугите са ключови за печалбите на големите артисти и лейбъли и през тази година те ще продължат да са основното средство, по което музиката ни достига до хората. Въпрек това, през последните години се забелязва шеметното връщане на физическите формати, особено на аналоговите такива. От Spotify споделят, че през 2022 г. е имало дни, в които са излизали по 100 хил. нови парчета на ден, така че един сигурен начин да изпъкнем дигиталното море от нова музика е да се погрижим тя да излезе на плоча, компакт диск или пък бутиков тираж аудио касети с грабващо окото оформление.
И какво още?
В края на миналата година имаше огромна дискусия за мястото на изкуствения интелект (AI) във визуалните изкуства. Това е тема, която скоро ще засегне и музикалната индустрия. Очакваме да видим дали през 2023 г. ще има завръщане на лайв стриймовете и виртуалните концерти, които замениха концертния живот 2020 г., но в последствие сякаш позатихнаха. Все повече анализатори намекват за изчезването на музикалния албум като формат, а и за тоталното размиване на музикалните жанрове. Може би скоро ще разберем какво ще ги замени.
Не губи време
Едно послание се прокрадва в много от анализите на тенденциите и то е, че през 2023 г. няма да имаме време за губене. Сега повече от всякога трябва да се захванем за работа, да пишем парчета, да ги издаваме и да ги представяме на живо по запомнящ се начин. Макар конкуренцията да е жестока, пазарът е достатъчно голям и средствата, които са на наше разположение са безброй, а ние от опит знаем, че за добрата музиката винаги ще се намерят и добри слушатели. Дерзайте!
Image by rawpixel.com on Freepik