Най-трудното за научаване в музиката е човек да бъде истински - Цветелина Чендова

Цвети е музикант, изпълнител, продуцент и автор на песни. От около година тя преподава уроци по пеене и е част от голямото RockSchool семейство. Но каквато и професионална биография да прочетете, каквито и постижения да бъдат изброени няма да ви стане ясно най-важното нещо! Цвети е изтъкана от ефирна нежност и женственост. Нишките на нейната дълбока емоционалност успяват да заредят всеки ученик с вяра в успеха и в свободата. Тя обича професията си, обича преподаването, обожава своите ученици и успява да им предаде знания, обгърнати в позитивна енергия.

С коя песен свързваш детството си?
С песента от филма „Васко да Гама от село Рупча“ :)

Можеш ли да изпееш малко от нея?
„Тече всичко тече,
Времето няма край
и ни влече.
Няма край!
И тъй, всяко дете,
всъщност е бъдещ мъж поет или моряк“

Тук трябваше в текста да изпея „момче“, но го перифразирах в „дете“.

Ако можеше да промениш света с какво щеше да започнеш?
Щях да започна с това хората да са по-толерантни и да приемат другите такива, каквито са. Бих започнала с това хората да мислят и да осъзнават повече, за да могат да съобразяват две, три, пет неща и да изведат някакъв извод от това, а не да прибързват с мнение и крайни заключения.

От кога се занимаваш с музика и как реши че това е твоето нещо?
От близо 20 години се занимавам с музика. Исках да кандидатствам право и докато се подготвях за изпитите разбрах, че в Нов български университет има чисто нов департамент по музика, за пеене и т.н. Малко спонтанно реших да кандидатствам, приеха ме и се влюбих в музиката, така и не кандидатствах право.

Какво за теб е музиката?
Моят живот, всичко!!!

Какво ти дава?
Всичко ми дава! Просто е като базовите неща - хляб, вода, въздух! Това, което другите го имат по един начин, аз го имам чрез музиката.

Ти какво даваш на музиката?
Давам сърцето си и времето си, което ми е отредено на тази Земя.

Какво най-много ти харесва в преподаването?
Харесва ми това, че изведнъж центърът се премести от мен върху другите хора - моите ученици!!! Това много ми харесва и всъщност те в момента са ми по-важни и повече се радвам на тях, отколкото на себе си. Просто се чувствам по-полезна, сякаш намерих нещо ново ценно, което да ми е призвание.

Отговорна ли е професията на един преподавател?
Да, отговорна е! Аз много внимавам, особено, когато работя с ученици, които са под 16 или 18 години. Не е добре гласът преди това да е много експлоатиран и прилагам, така да кажем, 50 процента от това, което трябва да се прилага като техника. Всъщност, гласът на един човек се развива след 30, представете си, ако някой е на 11, 15 или 16, още колко много години  път има до там. Няма нужда да се бърза. Хубаво е да се усвоят няколко правилни техники, те не са толкова много и после бавно, спокойно човек да се развива в живота си пълноценно.

А промени ли се нещо в теб откакто преподаваш?
Да, много по-щастлива съм и съм много горда! Много съм щастлива :)

Силна ли е за теб връзката между учител и ученик?
Мисля, че да! Между човек и човек може да възникне силна връзка, когато се открият. Имам няколко ученици, с които вече се разбираме само с движения или с по една дума. Страхотно е усещането когато разбереш, че учениците ти вярват и осъзнават, че са израснали благодарение на няколко неща, които си им казал.

Има ли нещо, което забелязваш в учениците си, което не го е имало при теб в ранните ти музикантски години?
Забелязвам същата любов към музиката, което е прекрасно. Много повече музика, която им предстои да чуят и премислят.

Кое според теб е най-трудното нещо за научаване в музиката?
Да бъдеш себе си, да разбереш, че най-важното е да изразяваш себе си, да покажеш твоя глас, твоите мисли, твоите чувства - иначе няма абсолютно никакъв смисъл за мен да се занимаваш с изкуство. Абсолютно, казвала съм го няколко пъти и на приятели, и на ученици, когато виждам, че отиват в  една опасна крайност. А именно - да бъдат перфекционисти единствено в музициране и композиране, без да усещат душата и да изразяват мислите си. Някак това ме ядосва, тъй като именно тези неща нямат никакво значение. Ако нещо не се е получило както трябва в твоето изпълнение, то е защото не можем да усетим и да повярваме на мислите ти и на това, което казваш. И не случайно всички го усещат, просто ние сме съвършено устроени същества и винаги усещаме фалша. Имам предвид не фалша в пеенето, а фалша в емоциите на някой, който се опитва да заблуди мен или публиката. Никой няма да се разсърди на човек, който пее фалшиво, защото е загубил малко от концентрацията си, но е бил искрен и ги е накарал да чувстват... просто е пуснал връвта и ги е хванал за нишката.

Как се чувстваш когато пееш на сцена?
Ако имам какво да кажа и съм с хубави музиканти се чувствам много добре. Опитвам се всеки път да се издигна над контекста на хората, над рутината на деня, в който сме и да полетя. Вървя по ръба на възможностите и емоциите си! Правя това, което харесвам и което чувствам.

Какво е посланието, което искаш да предадеш с музиката, която правиш?
Единственото, което искам да предам на хората е да са свободни. По този начин се отпускам и виждам, че и те се отпускат - можем да се смеем, можем и да плачем, но най-важното е да им предам усещането за това, че нещата са големи и сами се затваряме, ако мислим в тесни граници. Широк кръгозор!!! Без него музика не се прави!

Коя музика за теб е стойностна и качествена?
Да е просто, чисто, семпло, но да е направено от хора, които знаят как да се изразяват сложно. Хубавата музика е направена от „богати“ хора, хора които знаят много, които чувстват много, може и да не са много образовани музикално, важното е да са хора с много интереси, да са богати душевно, защото богатият човек е емоционален, летящ човек. Той може да направи от най-малкото и невзрачно нещо – най-красивото и елегантно съвършенство! Ще видите много хубави клипчета в социалните мрежи за хора, които са само с една кърпа тук и хващат някакъв кашон, на който слагат метална кутия, добавят една или две струни и изсвирват нещо, което е феноменално. Ти не можеш да спреш да се радваш, защото ти дава усещане за музика, за жизненост, за трепет. Така че този човек може да не е образован музикално, но той е богат човек.

Според теб какви качества са нужни на един съвременен музикант, за да може музиката му да достигне до повече хора?
Много са качествата. Важно е най-вече да има характер и да е последователен, в смисъл - да следва тая своя мечта или цел. Смятам, че трябва да черпи опит от всеки, който среща и да е любопитен.

Какво е за теб Rockschool?
RockSchool е всичко!!! Наистина, от една година съм най-щастливият човек на света. Не бих го заменила с никаква работа, която е свързана с много пари или с някакви други облаги. Това, което в момента се случва - да споделям всичко това плюс музикалността - това вече означава, че съм открила своето Perpetuum mobile.

Какво би казала на света?
Искам да кажа на хората да не се притесняват от нищо и да си изразяват мнението по-ясно и чисто. Ако им е по-лесно с пеене - просто да крещят, за да бъдат чути!!!

Една песен от Цветелина Чендова:

 

Продукция: Мелина и Неди
Текстова обработка: Роси
Координация и редакция: Дицата

Затвори